Podstawowa wiedza odnośnie Przekładni itp. - Tu zaczynamy!

Wszystko związane z przeniesieniem napędu, czyli mosty, wały, skrzynie biegów, sprzęgła oraz WOM (Wałki Odbioru Mocy), przekładnie
Wiadomość
Autor
Vein86
Administrator
Posty: 1711
Rejestracja: 10 gru 2013, o 21:36

Podstawowa wiedza odnośnie Przekładni itp. - Tu zaczynamy!

#1 Post autor: Vein86 » 18 gru 2013, o 02:00

Proszę przeczytać ten wątek zanim zadasz pytanie w innym!
TU NIE ZADAJEMY PYTAŃ

W Tym wątku będą zawarte podstawowe informacje na temat zagadnienia działu, jeżeli coś okaże się przydatne (jakiś materiał, link, informacja) trafi tutaj, żeby każdy mógł się z tym zapoznać, aby później nie było powielających się w koło tych samych pytań.

--------------------------------------------------------------------------------

Blokada mechanizmu różnicowego w skrzyni VW (szpera, elektroszpera) -
jak rozebrać skrzynię biegów żeby się dostać do mechanizmu różnicowego:
synchronizator.pdf
(1.12 MiB) Pobrany 388 razy
Przełożenia skrzyń na poszczególnych biegach w VW Polo 86c
skrzynie_VW.jpg
Przełożenia skrzyń z VW Polo 86f
Przykład jak wykonać rozłączalną przekładnię, którą można napędzać np pompę olejową:
http://minitractor.0pk.ru/viewtopic.php?id=1591

Dane na temat aut (np przełożenia skrzyń biegów)
http://auta.vsevedko.sk/

Pasy klinowe, dobieranie pasków do obciążeń:

http://www.haberkorn.pl/files/file/do-p ... linowe.pdf

krzysiek
Długosz
Posty: 243
Rejestracja: 11 gru 2013, o 13:15

Dobieranie przedniego mostu

#2 Post autor: krzysiek » 19 gru 2013, o 13:25

Witam podaje tu jak dobrać przedni most do tylnego:

Przykładowe przełożenia mostów.
tylny most 8,346
przedni most 5,15

Przykładowe obwody kół
tył-392 cm
pród-252 cm

Ja licze to w ten sposób:
Przłożenie mostów 8,346/5,15=1,6205
Obwód kół: 392 cm / 252 cm = 1,5555
1,6205 / 1,5555 = i z tego wyliczam procent czyli na stronie którą podałem w tabelce "O jaki procent wzrosła/zmalała liczba?" wpisujemy w tym przypadku z 1,5555 do 1,6205= dokładnie 4.17%

I jeszcze kalkulator do obliczania procentów:
http://www.obliczanieprocentow.pl/

Badź też sposób drugi który podawał kolego leors:
Masz koło 100 i przełożenie na moście żukowskim 5,125 a wiec dzielisz 100/5,125 i wychodzi Ci 19,51
Ta wartość ma być jednakowa dla tyłu i dla przodu a więc mnożysz ją z przełożenie mostu przedniego np 3,72 i wychodzi Ci średnica koła na przodzie. Może trzeba się pobawić i dobrać dla innej wysokości kół tylnych, aby wszystko zgrać.
Dzielisz przełożenie tylnego mostu przez przełożenie przedniego mostu, wychodzi Tobie ile razy przedni most jest szybszy/wolniejszy niż tylny, więc tyle razy przednie opony mają być niższe/wyższe od tylnych.
p1 - przełożenie tylnego mostu
p2 - przełożenie przedniego mostu
d1 - wysokość (średnica) tylnej opony
d2 - wysokość (średnica) przedniej opony
u - różnica przełożeń

p1/p2 = u
d1/u = d2

Awatar użytkownika
CZARNY1983
Długosz
Posty: 1711
Rejestracja: 10 gru 2013, o 22:28

Przełozenia mostów

#3 Post autor: CZARNY1983 » 19 gru 2013, o 20:23

Od samochodów osoboowych/terenowych:
Most Polonez.
11:41 (3,73) Diesel
11:43 (3.91) 1.6 ohv / kombi
10:41 (4.10) 1.5 ohv / cargo
10:43 (4.30) Rover / van
09:41 (4.55) Truck
Suzuki
Samuraj sj 413 przełożenie 3.9
3,72(szeroki most)
Sj 410 przełożenie 4,11
Jimmy
1.3B 2005 – 4.3
1.3B 2003 – 3.909
Żuk 5,125
Uaz
Zwykłe
469 - 5.125,
469b, 452 - 4.625
Portalowe (afgany)
5.37
Łada Niva
1.6B - 4.1
1.6B - 4,3
1.7B - 4,44
X.XB - 4.7
1.6D - 3.9
Tarpan
Honker

Stare mosty
1,5B; 1,6B - (7/41) - 5,85
2,5D iveco - (9/41) - 4,55
Aro-6.0
Mercedes
G
240GD i 230G (bez "E") - 5,33.
250GD (460) z manualem (tylko V) - 6,19 (!).
230GE (463) i 300GD (463) - 5,29.
1994 4.9
463.3 4.0D 2002 – 3.58
463 3.0B – 4.38
290 3.9D 2000 - 4.11
55 5.4B 1999 - 4.38
W 230G(1979-1989) 240GD(1979-1991) 5.33
W 230 GE(1982-1989) 280GE(1979-1991) 300 GD(1979-1991) 4,90
ML 163 (z ramą)
230 2.3B - 4.73
320 3.2B - 3.7
430 4.3B - 3.46
350 3.7B - 3.7
500 5.0B - 3.7
ML 164 (bez ramy)
350 3.5B - 3.9
500 5.0B - 3.9
280 3.0D - 3.45
320 3.0D - 3.45
Opel
Frontera A
2.0B - 4.88, 5.13,
2.4B - 4.56, 4.88,
2.3D – 4.3, 4.56,
2.2B - 4.88, 2.8D – 4.56,
2.5D – 4.3
Frontera B
2.2B – 4.77,
2.2D – 4.55,
3.2B autom.- 4.1, man. – 4.3
Nissan
Terrano 1
3.0B -man.4.38, autom.4.63,
2.7D –4.63
2.4B –4.88
Terrano 2
2.4B –4.625
2.7D 2001 -4.375
Navara
D22 2.5D 2009 – 4.625
D40 2.5D 2005 – 3.538
D40 2.5D 2007 – 3.692
Pathfinder
3.3B 1999 -man./autom.4.64
2.5D 2007 –3.692
2.5D 2005 –3.538
160:
SD33 4 biegi, P40, L28 krótki 5 biegów-4,11
SD33T, krótki SD33, L28 -4,375
SD33, L28 długi -4,625 (4,875 UTE?)
260:
RD28T-4,625 lub 5,14
Patrol Y60
2.8D-4.625
4.2D-4.11
4.2B-3.9
Patrol Y61
3.0D man. 4.11,
3.0D man. 4.375 krotki do 06.2004,
3.0D bywały 4.625 dlugi,
3.0D autom. 4.375,
2.8D 4.625
4.2D 3.9
4.2B 4.11
Mitsubishi
Pajero 2
2.5D man.– 4.625, 2.5D autom. – 5.29,
2.8D - 4.875
3.0B - 4.875 4.875
3.0B Cabrio -4.64
3.5B - 4.625
Pajero 3
2.5D –4.9
3.2D man. –4.1, 3.2D autom. – 3.917
3.5B –4.3
L200
2.5D 2008 –4.1
Toyota
Land Cruiser
LJ70 2.5D 1994 –4.875
LJ73 2.5D 1994 – ,4.875
HZJ 75 4.2D 2001 –4.11
HZJ 78 4.2D 2000 –4.3
HDJ80 4.2D 1994 –3.70 (3.07 ?)
HDJ 100 4.2D 1999 -4.1
90 3.0D 2000 - 4.3
J120 krotki 4.0B 2007 –3.73
J120 dlugi 4.0B 2004 –4.3
J120 dlugi 3.0D 2010 –3.91
J120 3.0D 2002 man. – 4.1 autom. – 4.3
J120 4.0B 2002 autom. – 3.909
200 (V8) 4.6D, 2008 – 3.909
200 (V8) 4.5D, 4.7B, 5.7B 2007 – 3.909
J6 manual 3.70
J6 automat 4.11
FJ 4.0B 2006 autom. – 3.727, man. – 3.909
4-Runner
3.0B 1994 – 4.34
Hilux
3.0D 2006 – 3.909
2.5D 2005 – 3.909
2.5D 2000 – 4.556
Jepp
Cherokee
2.5B 1994 – 4.11
4.0B 1994 – 3.08
2.1D 1994 – 4.18
Liberty
3.7B 2002 – 3.73
3.7B 2007 – man. 3.21, autom. 3.73
Commander
3.0D 2006 – 3.73
Grand Cherokee
WJ 3.1D 2001 – 3.91
WK 3.7B 2004 – 3.07 (3.55 4x2)
WK 4.7B, 5.7B 2004 – 3.73
WK 3.1D 2000 - 3.91
Wrangler
4.0B 1994 – 3.08
J8 2.8D 2010 - 4.1
TJ 4.0B 2001 – 3.07
TJ Rubicon 4.0B – 4.1
JK 2.8D 2008 – 3.21
Land Rover
Defender
2.5D 2004, 2007 – 3.54
110 Crew Cab 2.5D 2001 - 3.538
Discovery
3.5B 1994 - 3.54
2.5D 1994 – 3.54
Range
4.0B 1994 – 3.54
4.4B, 3.0D 2002 – 3.73
Isuzu
Rodeo
2.6B 1994 – 4.56
Trooper
3.0D 1994 – 4.55
D-Max
3.0D 2010 – 4.1
Od samochodów ciężarowych:

Avia(info z czeskiego forum)
Avia 31 uzavierka-5.57
AVIA A 15-5.38
AVIA A 21T-4.56
AVIA A 30-6.6
AVIA A 30 rychlejší-6.17
AVIA z uzavi./ V3S-11.91
Lublin 51 6,67
Multicar:
M24.M25 - 7.5
M22 - 15.5
Star 20 6,125
Star 25 , Star 66 7,1
Mosty Ifa W-50 ( na zwolnicach )
4,64
5,36
6,07
Waga mostu 450 kg
Moduł kuł zębatych w zwolnicach 6
Gaz 63 - 7,60
Most portalowy od Pragi
8,37131
Koła zębate w zwolnicach 30 / 14 moduł 5,5
GAZ 66(o zwiększonym tarciu wewnętrzym)
6.83




W podziękowaniu dla kolegów za podanie tych danych.
radex
markus
piorun1234
Lucyfer
Cinek

yureq
VIP
Posty: 508
Rejestracja: 13 gru 2013, o 08:12

Pomocne linki.

#4 Post autor: yureq » 28 gru 2013, o 19:49

Tu można sciągnąć skrypty ( linki zaraz na początku tematu) pomocne przy przeliczaniu przelożeń skrzyń biegów, dyfra itd,i odpowiedni dobór kół.
Polecam, bardzo fajne skrypty tyle, że po czesku.
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... =77&t=1325

http://www.nasetraktory.cz/Prevodove_Pomery_1.0.xlsx

Jeśli byłoby zainteresowanie to mogę skrypty przełożyć na polski język ale dobrze jak by ktoś korektę zrobił. Czeski to czeski. :)
Tu można znależć szukane przełożenia.
http://auta.vsevedko.sk/peugeot/peugeot ... -6299.html
Pozdrawiam Jurek
Szkółka Winorośli i Winnica "Nad Stawem"
Sadzonki winorośli ponad 50 odmian w sprzedaży.

choraga
Posty: 40
Rejestracja: 12 sty 2014, o 22:31

Re: Podstawowa wiedza odnośnie Przekładni itp. - Tu zaczynam

#5 Post autor: choraga » 1 mar 2014, o 22:57

Strona dotycząca przełożenia skrzyni citroena i peugeota oraz kilka innych danych

http://www.suzukituning.com/PSA/MA5%20G ... rratio.htm

markus
Posty: 80
Rejestracja: 13 sty 2014, o 11:39

Re: Podstawowa wiedza odnośnie Przekładni itp. - Tu zaczynam

#6 Post autor: markus » 19 gru 2014, o 14:07

Witam. Na różnych forach w necie można znależć informacje jakoby przełożenie 2-go biegu w czterobiegowej skrzyni Żuka wynosiło 3,37. Kupiłem wczoraj taką skrzynię i stwierdziłem że 2-ka ma przełożenie 2,37.
Może ta informacja przyda się zamierzającym wykorzystać tą skrzynię w swoich konstrukcjach.

krzysiek
Długosz
Posty: 243
Rejestracja: 11 gru 2013, o 13:15

Re: Podstawowa wiedza odnośnie Przekładni itp. - Tu zaczynam

#7 Post autor: krzysiek » 13 sty 2015, o 14:05

Kalkulator do oblicznia prędkości użytkownika artur123.
Załączniki
Kalkulator predkości_nowy.xls
(29.5 KiB) Pobrany 405 razy

Vein86
Administrator
Posty: 1711
Rejestracja: 10 gru 2013, o 21:36

Re: Podstawowa wiedza odnośnie Przekładni itp. - Tu zaczynam

#8 Post autor: Vein86 » 31 paź 2016, o 07:53

Przegub homokinetyczny (jak działa)
https://youtu.be/aC8LFI8APTo

ODPOWIEDZ