Krzywe otwory w metalu

Wszystko związane ze ślusarstwem i obróbką metali (i nie tylko metali)
Wiadomość
Autor
AT27
Długosz
Posty: 448
Rejestracja: 19 sie 2014, o 19:39

Krzywe otwory w metalu

#1 Post autor: AT27 » 4 lut 2018, o 12:05

Jaka może być przyczyna że niektóre otwory wiercone w profilu stalowym wychodzą w kształcie zbliżonym do trójkąta albo pięciokąta a nie okręgu.
Dzieje się tak na kilku wiertłach na innych jest dobrze. Na zdjęciach średnice 30mm, 25mm, 20mm, 19mm,16mm, 14mm, wiertła kupiłem raczej dobrej jakości, używane i pierwszy raz ich używałem. Druga sprawa że po zakupie wiertarki wymieniłem wszystkie łożyska cześć z nich przy użyciu młotka :| wcześniej wierciła równo.

Jakby wiertło było krzywe, niesymetrycznie naostrzone albo krzywe wrzeciono to by chyba rozbijało otwór ale byłby to okrąg ?
Profil był w imadle a imadło przykręcone do podstawy wiertarki.

20180204_112342.jpg
20180204_112345.jpg
20180204_112351.jpg
20180204_112359.jpg
20180204_112417.jpg
20180204_112422.jpg
20180204_112637.jpg
20180204_112622.jpg
20180204_112612.jpg
20180204_112606.jpg
20180204_112559.jpg

Awatar użytkownika
bew2
VIP
Posty: 904
Rejestracja: 7 sty 2016, o 10:16

Re: Krzywe otwory w metalu

#2 Post autor: bew2 » 4 lut 2018, o 18:30

Luzy wiertary i/lub wiertło o nierównych krawędziach, tak bym obstawiał ;)
Koparka 2015: www.samorobki.pl/viewtopic.php?f=11&t=1651
Traktor 2016: www.samorobki.pl/viewtopic.php?f=6&t=1728
Przyczepa 2017: www.samorobki.pl/viewtopic.php?f=8&t=2337
Trzeba ciąć metal i krzesać iskry, kolejne wyzwania czekają ...

radom
Posty: 38
Rejestracja: 22 gru 2013, o 23:18

Re: Krzywe otwory w metalu

#3 Post autor: radom » 4 lut 2018, o 19:25

do cienkich blach inaczej się ostrzy wiertła
https://www.youtube.com/watch?v=H0OqtvQ4258

darek44
Długosz
Posty: 262
Rejestracja: 16 gru 2013, o 07:51

Re: Krzywe otwory w metalu

#4 Post autor: darek44 » 4 lut 2018, o 19:28

Wiertarka stołowa nie nadaje się, do wiercenia otworów fi 30, jest zbyt mało sztywna, takie wiercenie tylko na frezarce.
Spróbuj najpierw nawiercić mniejszym wiertłem, później dużym bardzo powoli.

wmichale
Posty: 96
Rejestracja: 17 lis 2016, o 16:52

Re: Krzywe otwory w metalu

#5 Post autor: wmichale » 4 lut 2018, o 19:32

Najprawdopodobniej twoje wiertła są w porządku. Standardowe wiertła kręte zaprojektowane zostały do wykonywania otworów w materiałach o grubości porównywalnej do ich średnicy (lub grubszych). W takich wypadkach wiertło jest prowadzone przez ścianę otworu. Jeśli materiał jest znacznie cieńszy niż średnica wiertła, zaczyna ono przechodzić na drugą stronę, zanim zostanie poprowadzone w otworze, wiertło zaczyna wtedy wibrować i powstaje otwór o niecylindrycznym kształcie.
Można stosować rozwiertaki, wiertła koronowe, wiertła stopniowe, czy inne kąty ostrzenia wierteł (90st zamiast 118st), ale prostym trikiem przy wierceniu cienkich materiałów jest po napunktowaniu podłożenie pod wiertło złożonego kilka razy małego kawałka tkaniny. Nie wyeliminuje to całkowicie problemu, ale znacznie go ograniczy.
https://www.youtube.com/watch?v=4HOxfZKIZQk
http://qrpbuilder.com/wp-content/upload ... ills-a.pdf
Ostatnio zmieniony 4 lut 2018, o 19:49 przez wmichale, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
bew2
VIP
Posty: 904
Rejestracja: 7 sty 2016, o 10:16

Re: Krzywe otwory w metalu

#6 Post autor: bew2 » 4 lut 2018, o 19:48

Szacunek dla Kol Wmichale,
Mądrego dobrze posłuchać, przyznam że też miewałem podobne problemy ale moja wiertarka ma mało wspólnego ze sztywnoscią, a wiertło nieraz się zdarzy krzywo naostrzyć i sądziłem że stąd problemy.
Patent z materiałem nieco szamański ale jak działa, to trzeba spróbować :)
Koparka 2015: www.samorobki.pl/viewtopic.php?f=11&t=1651
Traktor 2016: www.samorobki.pl/viewtopic.php?f=6&t=1728
Przyczepa 2017: www.samorobki.pl/viewtopic.php?f=8&t=2337
Trzeba ciąć metal i krzesać iskry, kolejne wyzwania czekają ...

AT27
Długosz
Posty: 448
Rejestracja: 19 sie 2014, o 19:39

Re: Krzywe otwory w metalu

#7 Post autor: AT27 » 4 lut 2018, o 21:34

Dzięki za odpowiedzi, sprawdzę jeszcze zegarem bicie.

ODPOWIEDZ